Monday, July 15, 2013

Husnozon.

Husnozon.
Bersangka baik.
Sangat sukar untuk aku bersangka baik.
Kenapa?
Sebab aku tak ada self-confidance dalam diri aku.
Aku akan sentiasa merasakan orang sekeliling aku membenci aku.



Because when I overthink, I'll just analyze everything what my friends do.

"Why are they not inviting me?"
Diorang menyampah dengan aku kot.
"Why don't they tag me on facebook?"
Diorang tak ingat aku.
"Why I don't get that kind of message from them?"
Mungkin diorang ni tak anggap aku ni kawan diorang kot.

All that thoughts just make me feel sick of myself.

All I want from them is their attention.

But then, after that moment, after I read all those words, it makes me realize I shouldn't think like that.

"Dalam persahabatan, biarlah kau mendahulukan sahabat mu, sesungguhnya itu adalah tahap paling tinggi dalam persahabatan."

"Bila bersahabat, apa yang kau lakukan kepada sahabat mu adalah tanggungjawab kau kepada Allah. Makanya, apa sahaja layanan yang kau terima, kau kene redha sebab itu adalah tanggungjawab dia pulak dengan Allah."

Subahanallah.

Lepas baca ayat-ayat tu, buat aku kembali bersemangat.
Aku nak sangat berubah.
Aku akan cuba sedaya upaya untuk bersangka baik terhadap sahabat-sahabat aku.
Walaupun aku bukanlah sahabat baik mereka.

No comments:

Post a Comment